Bij docenten NT2 komt nogal eens de vraag op: is deze leerder dyslectisch? Dat is dan meestal bij iemand die traag leest en daarbij fouten maakt. Of veel en vreemde spelfouten maakt bij het schrijven. Het probleem is dat dyslexie in veel gradaties en vormen voorkomt. Bij leerlingen in het reguliere onderwijs is het al niet eenvoudig vast te stellen. Maar daar bestaat nog een officiële dyslexieverklaring. Voor anderstaligen is dat niet goed mogelijk, die lezen altijd trager en maken meer spelfouten dan een moedertaalgebruiker. Op welk moment is iemand dan ‘echt’ dyslectisch is de vraag.
Dit cahier geeft de NT2-docent veel praktische informatie over dyslexie. Het bevat ook tips waarmee je als docent een mogelijk dyslectische cursist kunt helpen bij het lezen en schrijven. Op de website bij dit cahier staan handige hulpmiddelen, zoals een checklist voor lees- en spellingproblemen, een vragenlijst die als leidraad kan dienen bij een gesprek met een cursist en een format voor een plan van aanpak.
Én er is goed nieuws, want wat goed is voor de dyslectische leerder, is goed voor alle tweedetaalleerders.